ABC
WIEDZY – WYRÓWNYWANIE SZANS
EDUKACYJNO ROZWOJOWYCH DLA DZIECI KLAS I-III
SZKOŁY PODSTAWOWEJ W GMINIE SŁOŃSK
Realizacja projektu „ABC wiedzy
– wyrównywanie szans edukacyjno rozwojowych dla dzieci klas I-III Szkoły
Podstawowej w Gminie Słońsk” realizowanego w ramach Programu Operacyjnego
Kapitał Ludzki, Priorytet IX, Działania 9.1 „Wyrównywanie szans edukacyjnych i
zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty"
Poddziałanie 9.1.2 „Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym
dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych”.
W
bieżącym roku szkolnym 2012/2013 w Szkole Podstawowej w Słońsku oraz w Szkole
filialnej w Budziegniewie odbywają się dodatkowe zajęcia, których celem jest
wsparcie uczniów w procesie nauczania i dostosowania do reformy programowej
kształcenia ogólnego.
Ku
miłemu zaskoczeniu, projekt spotkał się z ogromnym zainteresowaniem ze strony
uczniów. Z tego powodu już na starcie musieliśmy zwiększyć planowaną liczbę
uczestników do 128 osób. Tym samym projektem zostali objęci niemal wszyscy
uczniowie klas I-III. Jeszcze bardziej cieszy fakt, że dzieci objęte projektem
nadal bardzo chętnie biorą udział w dodatkowych zajęciach.
Z
pewnością dodatkową motywacją do udziału w projekcie są kolorowe i ciekawe
pomoce dydaktyczne, zakupione w ramach projektu za kwotę ponad 26.000zł.
Rodzice dzieci uczestniczących w zajęciach w przeprowadzonych ankietach także
wyrazili swój pozytywny stosunek do projektu oraz oczekiwania, że dodatkowe
zajęcia rzeczywiście wpłyną na poprawę efektów kształcenia.
W
ramach projektu uczniowie i uczennice klas I-III, w grupach liczących od 4 do 8
osób, wykonują ćwiczenia, doskonalą technikę czytania i pisania, zgłębiają
wiadomości matematycznei przyrodnicze, a także uczestniczą w zajęciach
gimnastyki korekcyjnej (grupy 10 osobowe).
Do nauki często wykorzystywane są formy zabawowe, które aktywizują do pracy.
Zgodnie z zasadami Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki program zajęć obejmuje
treści kształtujące w uczniach i uczennicach poczucie równości
i niestereotypowego postrzegania ról płci w społeczeństwie, oczywiście
dopasowane do wieku uczestników.
Obserwacja uczestników i uczestniczek podczas zajęć na tym etapie już pozwoliła
zauważyć wyraźne efekty. Uczniowie uczęszczający na zajęcia lepiej zaczęli
radzić sobie w przyswajaniu wiedzy. Z kolei uczniowie szczególnie uzdolnieni
uczestnicząc w zajęciach wynieśli z nich rozszerzone wiadomości
matematyczno-przyrodnicze.
W
ramach prowadzonych zajęć prowadzony jest dziennik zajęć oraz indywidualne karty
obserwacji uczniów. Efekty pracy uczniówi uczennic dokumentowane są w postaci
sprawdzianów i testów. Na zakończenie projektu
zostanie oceniony postęp dokonany przez każdego z uczniów, a indywidualne wyniki
zostaną zaprezentowane rodzicom. Na bazie cząstkowych wyników zostanie
sporządzony raport z projektu. W tym dokumencie dokonamy oceny skuteczności
wszystkich działań projektu.
Czynimy również starania o przyznanie środków na kontynuowanie projektu
w następnym roku szkolnym. W dłuższym okresie rezultaty podjętych działań byłyby
bez wątpienia jeszcze bardziej widoczne i trwałe.
Koordynator projektu
„EDUKACJA Z
PRZYSZŁOŚCIĄ” W ZESPOLE SZKÓŁ
Miło nam
poinformować, że już lada dzień zostanie podpisana umowa o dofinansowanie
kolejnego projektu realizowanego w Zespole Szkół w Słońsku pt. „Edukacja z
przyszłością” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX,
Działania 9.1 „Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości
usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty" Poddziałanie 9.1.2
„Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do
edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych”.
Tym razem
projekt będzie przeznaczony dla uczniów i uczennic klas IV –VI Szkoły
Podstawowej oraz wszystkich klas Gimnazjum.
Celem
projektu jest zapewnienie niemal 200 uczennicom i uczniom naszej szkoły udziału
w bezpłatnej bogatej ofercie zajęć edukacyjno – wychowawczych, stymulujących
rozwój oraz wyrównujących szanse edukacyjne.
Wsparcie
projektu będzie obejmować:
dodatkowe zajęcia z matematyki ,
przyrody, informatyki, j. polskiego, j. niemieckiego, fizyki z zastosowaniem
e-learningu;
kursy j. angielskiego zakończone uzyskaniem
certyfikatu TELC oraz kursy z technik ICT zakończone uzyskaniem certyfikatu
ECDL Start, również z zastosowaniem e-learningu;
-warsztaty terapii zajęciowej dla uczniów
ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi;
zajęcia z doradcą zawodowym;
wycieczki edukacyjne do Berlina dla wszystkich
uczestników.
W ramach
projektu szkoły wzbogacą się min. o 10 komputerów, tablice interaktywne,
telewizory, odtwarzacze DVD, projektory multimedialne, umożliwiające stosowanie
innowacyjnych form nauczania. Zostanie również zakupiona platforma e-learningowa.
Uczestnicy
i uczestniczki zajęć będą mieli zapewnione wyżywienie, a uczniowie spoza Słońska
dodatkowy transport do domu po zakończonych zajęciach.
Projekt
będzie realizowany w roku szkolnym 2013/2014 oraz 2014/2015.
Obecnie
nauczyciele dokonują wstępnej rekrutacji do projektu, według zasady, że w
zajęciach rozwijających biorą udział uczniowie najlepsi, natomiast w zajęciach
wyrównawczych wezmą udział uczniowie osiągający
słabsze wyniki.
W maju
planowane jest spotkanie z rodzicami, na którym zapoznamy szczegółowo z zasadami
udziału w projekcie oraz rozpoczniemy etap formalnej rekrutacji.
Serdecznie zapraszamy rodziców do
zainteresowania się projektem, gdyż to rodzice muszą wyrazić zgodę na udział
dzieci
w projekcie edukacyjnym, a przede wszystkim zachęcić uczniów do wzięcia w nim
udziału.
Koordynator projektu
|